Pagina 1 van 3

Brandweer Utrecht: gedeeltelijk weg met C2000

Geplaatst: 29 jul 2008 19:11:58
door SvenVanBeek
Brandweer Utrecht grijpt terug naar analoge portofoons

Utrecht - De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) heeft een aanbesteding uit gedaan voor het aanschaffen van 750 analoge portofoons. Dit betekent dat de VRU gedeeltelijk afstapt van het C-2000 systeem. De digitale portofoons zouden niet voldoen in de praktijk.
Een woordvoerster van de VRU bevestigt dinsdag 28 juli tegenover Blik op Nieuws dat men inderdaad een aanbesteding heeft gedaan. Lees meer hierover op http://www.blikop112.nl

Ontvangst en bereik slecht inpandig
In de praktijk blijkt dat de huidige C-2000 portofoons niet aan de eisen voldoen. Zo is de ontvangst en het bereik in een pand niet optimaal. Tevens kunnen de brandweermensen wanneer zij handschoenen dragen moeilijk de knoppen van de C-2000 portofoons bedienen.

Om ongevallen te voorkomen heeft men daarom besloten om de digitale portofoons weer om te ruilen voor de ouderwetse analoge portofoons.

De woordvoerster benadrukt dat het alleen om de portofoons gaat voor de onderlinge communicatie tussen de brandweermensen bij branden en incidenten. De communicatie tussen de meldkamer en brandweer blijft wel via C-2000 lopen.

Wanneer men weer gaat werken met de analoge portofoons is nog niet bekend.

Bron: BlikOpNieuws

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/80032

Geplaatst: 29 jul 2008 20:12:31
door wouter
Deze berichten heb ik al een aantal maanden terug ook gehoord dat Utrechts land dit zou gaan doen.

Vraag me af of Almere ook de overstap weer gaat maken..
Ik heb tot nu toe niet veel positieve berichten gehoord over die DMO dingen.

Veel andere korpsen hebben ook het analoge spul gehouden (Amsterdam, Cappele a/d Ijsel, enz enz)

Geplaatst: 29 jul 2008 23:01:52
door Sjoerd
Even ter verduidelijking. Er is geen apart 'DMO ding'

DMO is de modus van de C2000 portofoon waar er onderling gecommuniceerd kan worden zonder tussenkomst van de mast. Helaas is het bereik binnenshuis daarvan net zo matig als tussen een randapparaat en de mast.

Geplaatst: 30 jul 2008 00:20:27
door Matthijs
En dan nog even ter aanvulling....:

Die twee modussen worden genoemd:
TMO & DMO (Trunked MOdus en Directe MOdus)

Dit houd dus in dat bij de TMO stand het spreeksignaal via een mast verzonden wordt en de ontvanger(s) dit ook weer via de mast ontvangen. Dit is landelijk "gedekt". Zo kan bijvoorbeeld een bevelvoerder van Groningen met een bevelvoerder van Zeeland spreken.

De DMO stand is in principe te vergelijken met de porto's zoals vroeger. Er wordt direct een spreeksignaal verstuurd vanaf de porto de lucht in. Alle porto's in een omtrek van ±5 km. kunnen dit signaal ontvangen (afhankelijk van bebouwing/weer/locatie van zenden enz. ).

Geplaatst: 30 jul 2008 06:29:48
door Sjoerd
Mits de porto erop ingesteld is. Je kan niet zomaar een porto uit zeg Groningen een DMO signaal van een porto uit zeg Utrecht laten ontvangen. Dit moet op alle porto's gelijk staan ingesteld.

een Combinatie functie is btw ook mogelijk. Mobi's in de auto kennen ook een repeater functie (DMO+TMO). Op deze manier maak je van je auto een soort mobiele mast en kunnen de noodsignalen (rode knop) van de DMO ingestelde porto's bijvoorbeeld ook gewoon naar de meldkamer gecommuniceerd worden.

Geplaatst: 30 jul 2008 09:45:37
door wouter
Ik weet wat DMO en TMO is, maar toch dankjewel :)
Bedoelde met DMO dingen eigelijk in het algemeen de C2000 porto's die daar altijd gebruikt voor worden en de DMO functie.

Geplaatst: 30 jul 2008 09:55:39
door hunter
Sjoerd schreef:Mits de porto erop ingesteld is. Je kan niet zomaar een porto uit zeg Groningen een DMO signaal van een porto uit zeg Utrecht laten ontvangen. Dit moet op alle porto's gelijk staan ingesteld.
Uh pardon? Niet vanuit Groningen een signaal uit Utrecht laten ontvangen, maar wel als je met die Groningse porto in Utrecht bent. Er zijn simpelweg slechts een handjevol DMO-kanalen en of DMO-1 nu in Groningen of Utrecht gebruikt wordt, het is slechts de digitale variant van de oude, analoge kleurkanalen.

Bovendien is het een beetje droevig dat de titel van dit topic nogal stemmingmakend is, C2000 gaat helemaal niet weg en dat zal ook niet zo snel gebeuren. Analoog wordt gewoon een aanvulling op het blijkbaar belabberde onderlinge verkeer, iets wat in meer regio's gebeurt, dus zo bijzonder is het niet...

Groeten, Peter.

Geplaatst: 30 jul 2008 09:58:00
door Matthijs
Het voorbeeld over groningen naar zeeland bijvoorbeeld gaat over de TMO modus. Bevelvoerders porto's (misschien niet allemaal) kunnen bepaalde mappen kiezen waarbij ze bijvoorbeeld in de map zeeland kunnen gaat zitten en contact opnemen met een korps daar.

De DMO-modus is simpel weg voor portoverkeer onderling dichtbij.

P2000 staat los van C2000

Geplaatst: 30 jul 2008 12:09:30
door hiemstrar
dit zegt niks over p2000, dit staat hier los van.
dus de meldingen blijven wel zichtbaar.

René

Geplaatst: 30 jul 2008 22:03:25
door Sjoerd
hunter schreef:
Sjoerd schreef:Mits de porto erop ingesteld is. Je kan niet zomaar een porto uit zeg Groningen een DMO signaal van een porto uit zeg Utrecht laten ontvangen. Dit moet op alle porto's gelijk staan ingesteld.
Uh pardon? Niet vanuit Groningen een signaal uit Utrecht laten ontvangen, maar wel als je met die Groningse porto in Utrecht bent. Er zijn simpelweg slechts een handjevol DMO-kanalen en of DMO-1 nu in Groningen of Utrecht gebruikt wordt, het is slechts de digitale variant van de oude, analoge kleurkanalen.
Groeten, Peter.
Ik zei het wat ongelukkig. Wat ik bedoel is dat je alle DMO kanalen wel ingesteld moet hebben. Niet elke regio heeft deze allemaal ingesteld en niet op elke porto zijn ze ingesteld. Er zijn inderdaad standaard frequenties voor gereserveerd maar deze worden nav verzoeken van de gebruikersgroep ingesteld. Een brandweer porto zal dan ook geen DMO politiekanaal ingesteld hebben in de regel.