Pilot P2000: persalarm voor alle regio's?

Discussie en vragen over p2000 & C2000 en aanverwante zaken.
Plaats reactie
SteKel
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jun 2007 14:36:09

Pilot P2000: persalarm voor alle regio's?

Bericht door SteKel » 9 nov 2007 17:06:46

Pilot P2000 in Rijnmond groot succes

De pilot P2000 - naar de pager waarmee journalisten uitgerust worden en waarop ze meldingen krijgen van ongelukken en dergelijke - die enkele maanden geleden van start ging in de regio Rijnmond is een groot succes gebleken. De journalisten die er gebruik van maken zijn er over het algemeen zeer tevreden over. Het streven is nu om deze pager P2000 en het meldsysteem zoals dat in Rijnmond is gebruikt - met nog enkele verbeteringen - voor het einde van dit jaar in het gehele land in te voeren.

Jacqueline Wesselius

Op 6 september werd besloten de in Rotterdam Rijnmond gestarte pilot als voorbeeld voor het hele land te nemen. Dat werd afgesproken tussen onder anderen de NVJ - die bijdroeg met suggesties ter verbetering van het systeem - en Fup Goudswaard, voorzitter van de Raad van hoofdcommissarissen van politie.
Over C2000, het inmiddels overal ingevoerde, nieuwe alarmeringssysteem bleven n.l. veel klachten komen. Ook P2000, waarbij pagers worden ingeschakeld, is buiten Rotterdam Rijnmond nog vaak onbevredigend voor (foto)journalisten, want het systeem blijft teveel afhankelijk van de goede wil of alertheid van degene die de meldkamer bemenst. Bovendien ontbreken berichten die alleen bij de politie binnenkwamen.
Ook zijn er grote regionale verschillen in de wijze waarop de pers gealarmeerd wordt; in de ene regio werkt het systeem redelijk, in de andere ronduit slecht. Goudswaard erkent dat.
Samen met onder anderen de NVJ is besloten om in Rotterdam Rijnmond de politie op het P2000 systeem toe te voegen om de relevantie voor (foto) journalisten te vergroten. Het systeem werkt nu goed, op een paar details na. De brandweer met name zou nog specifieker kunnen zijn.
Het is de bedoeling dat slechts in enkele gevallen – zoals arrestaties – er geen melding komt op de pagers van de geabonneerde journalisten. Het streven is dat alle korpsen deze versie van P2000 nu eind 20007/begin 2008 invoeren.

Bron: De Journalist
http://www.villamedia.nl/journalist/n/index.shtm


Ik weet niet hoe serieus dit is, maar gaat het hier over de bekende persinformatie berichten van Rotterdam Rijnmond en zullen die straks door alle regio's worden doorgegeven? Kan ik me haast niet voorstellen!

Hoe zou dit in de praktijk gaan werken? Als het hier gaat over de bekende persinformatie meldingen van Rotterdam-Rijnmond (RR), dan zijn die door iedereen te ontvangen.

Vraag is dan, wat in het artikel bedoeld wordt met "geabonneerde journalisten". Omvat zo'n abonnement meer dan alleen het versturen van bovengenoemde meldingen, zoals bijv. speciale apparatuur waardoor meelezen door derden onmogelijk is? Kortom, waaruit bestaat Pilot P2000 precies? Het artikel lijkt nl. onderscheid te maken tussen Pilot P2000 en het huidige P2000 zoals wij dat kennen. Kunnen deze toekomstige alarmeringen dan uitsluitend door de journalisten worden ontvangen, of worden die straks ook gewoon over P2000 gestuurd net zoals de huidige persinformatie meldingen in RR?

Ik denk zelf dat Pilot P2000 bestaat uit de huidige POLI meldingen in RR, die door journalisten met een gewone pager en de juiste capcodes - en dus door iedereen - ontvangen kunnen worden. Maar wat ik me dan haast niet kan voorstellen, is dat die berichten straks door alle regio's gestuurd zullen worden.

Kortom, misschien iemand meer info?
Groet,
Gerard

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 sep 2006 01:15:05
Locatie: Zoetermeer

Re: Pilot P2000: persalarm voor alle regio's?

Bericht door hunter » 9 nov 2007 17:20:17

SteKel schreef:Kortom, waaruit bestaat Pilot P2000 precies? Het artikel lijkt nl. onderscheid te maken tussen Pilot P2000 en het huidige P2000 zoals wij dat kennen. Kunnen deze toekomstige alarmeringen dan uitsluitend door de journalisten worden ontvangen, of worden die straks ook gewoon over P2000 gestuurd net zoals de huidige persinformatie meldingen in RR?
Zoals ik elders ook al schreef, pilot is niet meer dan een ander woord voor proef. Ofterwel zoals met zoveel dingen draait in Rijnmond de PROEF om de pers via P2000 te alarmeren...

Groeten, Peter.

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 jan 2007 14:15:05

Bericht door Matthijs » 19 mar 2008 13:48:45

Volgens mij is die proef in R.R. al een behoorlijk tijdje aan de gang. Heet iemand meer informatie over de invoering in de overige regio's? Of is het al werkend?
vr. gr. Matthijs

Gebruikersavatar
wireless minds
Berichten: 580
Lid geworden op: 14 jan 2007 16:06:09
Locatie: Haaglanden

Bericht door wireless minds » 19 mar 2008 13:52:14

ik hoorde van een agent dat haaglanden misschien ook zoiets zo krijgen, alleen de agent die dat beweerde was volgens mij niet zo betrouwbaar!
It's like the latest news, it's all wrong.

SteKel
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jun 2007 14:36:09

Bericht door SteKel » 19 mar 2008 13:59:34

Op http://www.scannerforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=12830 vind je 11 forumpagina's met info hierover. Geen definitieve antwoorden, maar je krijgt er wel een aardig beeld.
Groet,
Gerard

Gebruikersavatar
wouter
Berichten: 96
Lid geworden op: 4 dec 2005 21:02:25
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door wouter » 20 mar 2008 21:24:53

In flevoland is er nog geen besluit over genomen..

Als het komt, zou het leuk zijn, maar ik zit er niet echt meer op te wachten..
Spel fouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

Afbeelding

Plaats reactie