Vraag me wat af over vrijwillige brandweer.

Onderwerpen die niet in de andere categorieën passen maar wel met dit onderwerp te maken hebben
Tom
Berichten: 178
Lid geworden op: 22 jul 2006 12:39:27

Vraag me wat af over vrijwillige brandweer.

Bericht door Tom » 26 okt 2007 13:15:47

Ja, dat dus.
Je hebt vaak een grote stad met een beroepsbrandweerkorps, en daaromheen kleine dorpjes met vrijwillige korpsen. Als er dan iets aan de hand is in zo'n klein dorpje wordt de vrijwillige brandweer van dat dorpje eropaf gestuurd.
Wat ik me nou afvraag: is het nou niet sneller om de beroeps van de stad te laten rijden, omdat die binnen 2 minuten op de weg zitten, terwijl er dan (denk ik!) op de kazerne nog niet voldoende vrijwilligers zijn om met 1 auto weg te rijden?
Misschien zit ik er helemaal naast hoor, en dat er uiteraard in de grote stad ook voldoende man aanwezig moet zijn voor als er daar wat gebeurt snap ik ook, maargoed. Wie heeft het verlossende antwoord? :).

Gebruikersavatar
wireless minds
Berichten: 580
Lid geworden op: 14 jan 2007 16:06:09
Locatie: Haaglanden

Bericht door wireless minds » 26 okt 2007 13:41:08

vaak heb je wel 1 of 2 beroeps brandweerllieden op een kleine kazerne, de vrijwillige brandweer kan dan zo instappen. Dan zijn ze in 3 min echt weg hoor, scheelt hooguit een minuut, dus geen probleem. althans dat is hier zo

nicoheerlen
Moderator
Berichten: 782
Lid geworden op: 5 jul 2006 11:08:49
Locatie: Nederland, Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg, Heerlen.

Bericht door nicoheerlen » 26 okt 2007 14:39:37

Volgens mij hangt het ook af van het tijdspit van een brand melding.

Ik meende mij te herinneren ( als dit inmiddels anders is heb ik niks gezegd )
Dat vrijwilligers tussen ma-vrij 18:00 en 6:00 uur en het complete weekend ingezet kunnen worden, maar van ma-vrij 6:00 tot 18:00 uur het gebeid wordt overgenomen door de beroeps brandweer in de omgeving, dit omdat de vrijwilligers naast hun brandweer-taak ook nog hun eigen werk hebben.

Alleen wanneer er meer aan de hand is dan " een brandje " de vrijwilligers wel opgeroepen worden om op hun kazerne aanwezig te zijn.

Nogmaals, als dit inmiddels anders is, dan zit ik ernaast.
Mvg,

Nico Beckers
Pager: Jupiter Pro
Fotocamera: Nikon D80
Objectieven: 18-135 mm

Gebruikersavatar
starlight
Erelid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2006 14:53:35
Locatie: kennemerland
Contacteer:

Bericht door starlight » 26 okt 2007 23:00:20

ik denk zelf dat het een centen kwestie is

als de beroeps de gemeente grens overtrekken zal daar gerust een rekening van komen en zolang de vrijwilligers op tijd zijn is er niks aan de hand

maar misschien heb ik het wel helemaal mis :D
Afbeelding

laat bij ons je webbanner, siggie of avatar maken

robberd
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 feb 2007 14:46:58
Locatie: Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg

Bericht door robberd » 28 okt 2007 17:06:28

nicoheerlen schreef:Volgens mij hangt het ook af van het tijdspit van een brand melding.

Ik meende mij te herinneren ( als dit inmiddels anders is heb ik niks gezegd )
Dat vrijwilligers tussen ma-vrij 18:00 en 6:00 uur en het complete weekend ingezet kunnen worden, maar van ma-vrij 6:00 tot 18:00 uur het gebeid wordt overgenomen door de beroeps brandweer in de omgeving, dit omdat de vrijwilligers naast hun brandweer-taak ook nog hun eigen werk hebben.

Alleen wanneer er meer aan de hand is dan " een brandje " de vrijwilligers wel opgeroepen worden om op hun kazerne aanwezig te zijn.

Nogmaals, als dit inmiddels anders is, dan zit ik ernaast.

Hallo Nico

Wat is je referentiekader in deze?
Want nu en in het verleden is dit niet het geval (geweest).

Wel is het zo dat sommige vrijwillige korpsen in de dagsituatie uitrukken vanuit 2 eenheden. Dit om de uitruk te waarborgen.

nicoheerlen
Moderator
Berichten: 782
Lid geworden op: 5 jul 2006 11:08:49
Locatie: Nederland, Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg, Heerlen.

Bericht door nicoheerlen » 28 okt 2007 18:38:22

robberd schreef:
nicoheerlen schreef:Volgens mij hangt het ook af van het tijdspit van een brand melding.

Ik meende mij te herinneren ( als dit inmiddels anders is heb ik niks gezegd )
Dat vrijwilligers tussen ma-vrij 18:00 en 6:00 uur en het complete weekend ingezet kunnen worden, maar van ma-vrij 6:00 tot 18:00 uur het gebeid wordt overgenomen door de beroeps brandweer in de omgeving, dit omdat de vrijwilligers naast hun brandweer-taak ook nog hun eigen werk hebben.

Alleen wanneer er meer aan de hand is dan " een brandje " de vrijwilligers wel opgeroepen worden om op hun kazerne aanwezig te zijn.

Nogmaals, als dit inmiddels anders is, dan zit ik ernaast.

Hallo Nico

Wat is je referentiekader in deze?
Want nu en in het verleden is dit niet het geval (geweest).

Wel is het zo dat sommige vrijwillige korpsen in de dagsituatie uitrukken vanuit 2 eenheden. Dit om de uitruk te waarborgen.
Ik zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden, ook al is dit al een tijdje geleden dat ik het " gelezen " heb.

Edit: oké nu stap ik van mijn bemoeial face af ( niet gevonden dus ).



Vanaf nu dus overal een bronvermelding bij mits ik slim meen te wezen.
Mvg,

Nico Beckers
Pager: Jupiter Pro
Fotocamera: Nikon D80
Objectieven: 18-135 mm

nicoheerlen
Moderator
Berichten: 782
Lid geworden op: 5 jul 2006 11:08:49
Locatie: Nederland, Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg, Heerlen.

Bericht door nicoheerlen » 31 okt 2007 17:41:56

Vrijwillige brandweermensen steeds later op kazerne

Brandweermensen die snel naar de kazerne moeten, hebben daar door verkeersdrukte en verkeersremmende maatregelen steeds meer tijd voor nodig. Dat zegt commandant Sjoerd van der Schuit van de regionale brandweer Noord en Midden Limburg.

Van der Schuit reageert daarmee op onderzoek door het CBS. Daaruit blijkt dat de brandweer sinds 2000 steeds later bij branden aankomt. In grotere steden, waar professionele brandweermensen 24 uur per dag in de kazerne zitten, zijn de aankomsttijden amper toegenomen. Met name in de kleinere gemeentes, die afhankelijk zijn van vrijwillige brandweerkorpsen, gaat meer tijd voorbij tussen de melding van de brand en de aankomst van de brandweer.

Bron: www.l1.nl

Hij is een beetje offtoppic, maar heeft er toch weer mee te maken.

Maar misschien is na aanleiding van bovenstaand onderzoek het geen idee om ervoor te zorgen dat vrijwilligers met bijv. een dienstauto rond rijden? Zo komen ze ook sneller langs File vorming tijdens de spits.

Misschien een nadeel hiervan wel is dat er meer chaos ontstaat op de weg wanneer er vanaf verschillende kanten een dienstauto langs moet komen.
Mvg,

Nico Beckers
Pager: Jupiter Pro
Fotocamera: Nikon D80
Objectieven: 18-135 mm

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 sep 2006 01:15:05
Locatie: Zoetermeer

Bericht door hunter » 31 okt 2007 18:00:50

nicoheerlen schreef:Maar misschien is na aanleiding van bovenstaand onderzoek het geen idee om ervoor te zorgen dat vrijwilligers met bijv. een dienstauto rond rijden?
Als je daar aan gaat beginnen dan is het einde pas zoek. Dan kun je beter elke burger opleiden tot brandwacht, dan kan de blussing veel eerder starten ;)

Groeten, Peter.

nicoheerlen
Moderator
Berichten: 782
Lid geworden op: 5 jul 2006 11:08:49
Locatie: Nederland, Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg, Heerlen.

Bericht door nicoheerlen » 31 okt 2007 18:03:54

hunter schreef:
nicoheerlen schreef:Maar misschien is na aanleiding van bovenstaand onderzoek het geen idee om ervoor te zorgen dat vrijwilligers met bijv. een dienstauto rond rijden?
Als je daar aan gaat beginnen dan is het einde pas zoek. Dan kun je beter elke burger opleiden tot brandwacht, dan kan de blussing veel eerder starten ;)

Groeten, Peter.
Nee hoor, btw dan moeten ze nog eerst naar de kazerne voor de ts :?

Of in ieder geval de helft, maar zo heb je ook indd drempels ect. die gaan weer niet aan de kant voor je.. ( jammer genoeg ).
Mvg,

Nico Beckers
Pager: Jupiter Pro
Fotocamera: Nikon D80
Objectieven: 18-135 mm

SniperEye
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:15:44
Locatie: Weert

Bericht door SniperEye » 31 okt 2007 18:43:58

Er moet net als bij de ambulancezorg meer geld naar de brandweer. Zolang er de drie elementen temperatuur, brandstof en zuurstof hebben die nodig is voor brand is er brandweer nodig. Met preventie voorkom je veel maar niet alles. Verkeersremmende maatregelen zijn er om veiligheid te bevorderen, maar zijn tevens tot last van de hulpdiensten.
Enjoy your freedom

Plaats reactie