Fototopic: Ambulances

Onderwerpen die niet in de andere categorieën passen maar wel met dit onderwerp te maken hebben
Plaats reactie
SniperEye
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:15:44
Locatie: Weert

Bericht door SniperEye » 18 aug 2008 21:20:26

En kennelijk worden de "amerikaanse" sirenegeluiden ook gewoon gebruikt in het noorden. Hoe zich dit t.o.v. de geldende regels verhoudt weet ik niet. Misschien dat hier iemand anders wat van kan zeggen.

(Ik hoop niet dat ik te ver offtopic ga, anders open ik graag een nieuwe topic) :D
Enjoy your freedom

Gebruikersavatar
Michel-112drachten.nl
Berichten: 28
Lid geworden op: 3 jan 2007 09:20:18
Locatie: Boornbergum Fryslân

Bericht door Michel-112drachten.nl » 18 aug 2008 21:21:30

volgens mijn weten mag het gewoon, men wil toch al naar en ander type sirene wordt er gezegd.

Gebruikersavatar
wouter
Berichten: 96
Lid geworden op: 4 dec 2005 21:02:25
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door wouter » 18 aug 2008 23:28:57

In de "regels" word er alleen gesproken over 2 toon en 3 toon.
Ik ga er dan ook vanuit dat de wail/yelp/prash sirene's hier niet mogen gebruikt worden tenzij ze natuurlijk een uitzondering hebben.

Ik hoorde dat de brandweer Bergen op zoom ook hun nieuwe TAS willen gaan uitrusten met deze sirene's naast de 2 toon.
Maarja dat zijn geruchten.

Wouter.
Spel fouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

Afbeelding

Gebruikersavatar
brandweergek
Berichten: 59
Lid geworden op: 6 feb 2006 09:39:09
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door brandweergek » 19 aug 2008 01:08:40

wouter schreef:In de "regels" word er alleen gesproken over 2 toon en 3 toon.
Ik ga er dan ook vanuit dat de wail/yelp/prash sirene's hier niet mogen gebruikt worden tenzij ze natuurlijk een uitzondering hebben.

Ik hoorde dat de brandweer Bergen op zoom ook hun nieuwe TAS willen gaan uitrusten met deze sirene's naast de 2 toon.
Maarja dat zijn geruchten.

Wouter.
Wat ik je sowiezo kan vertellen is dat de genoemde ambu het enige (of de rest moet ook al voorzien zijn van Amerikaanse sirene's) Hulpverleningsvoertuig in het noorden is dat de "Amerikaan" aan boord heeft. In Groningen ken ik geen voeruigen met afwijkende sirene's, en voor zover ik weet is de "zwaarlijvige" ambu de enige. En ik hoop dat dat ook zo blijft. Ik hou van de NL-sirene's!

Groeten :D
Wie ik?

Gebruikersavatar
wouter
Berichten: 96
Lid geworden op: 4 dec 2005 21:02:25
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door wouter » 19 aug 2008 14:13:26

brandweergek schreef: En ik hoop dat dat ook zo blijft. Ik hou van de NL-sirene's!

Groeten :D
Helemaal mee eens ;)
Spel fouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

Afbeelding

SniperEye
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:15:44
Locatie: Weert

Bericht door SniperEye » 19 aug 2008 19:02:03

Dat is een kwestie van smaak, maar ik denk dat de veiligheid c.q. de herkenbaarheid (visueel en via gehoor) belangrijker is. Ik moet eerlijk zeggen dat de Amerikaanse geluiden m.i. beter hoorbaar zijn. Of dat komt door mijn voorkeur door dit geluid is niet objectief te meten.
Enjoy your freedom

Gebruikersavatar
Michel-112drachten.nl
Berichten: 28
Lid geworden op: 3 jan 2007 09:20:18
Locatie: Boornbergum Fryslân

Bericht door Michel-112drachten.nl » 19 aug 2008 19:05:13

ook ik ben voor de nieuwe geluiden, komt veel beter door bij omstanders. het is soms net of is de 2 en 3 toon te gewoon geworden voor de mensen en reageren ze er lang zo alert niet meer op.

Gebruikersavatar
wouter
Berichten: 96
Lid geworden op: 4 dec 2005 21:02:25
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door wouter » 19 aug 2008 20:20:36

Mijn ervaring met de wial/yelp sirene's zijn toch slechter.

Vorige week zat ik nog in Schotland en ik vond ze toch onduidelijker dan de sirene's hier in Nederland.
Het was erg moeilijk te bepalen waar ze vandaan kwamen en zodra men hem in Yelp zette was hij nauwlijks hoorbaar meer in het dagelijk lawaai.
Ook vond ik ze zachter klinken.

De brandweer daar rijdt met wail/yelp en een enkele martinhoorn.
Men rijdt dan voornamelijk op wail/yelp maar zodra de martinhoorn aangezet werd waren ze door de hele stad te horen, wat bij wial/yelp niet het geval was.

Meningen verschillen, maar ik vind onze vertrouwde 2 toon en 3 toon beter dan de wial/yelp sirene's.
Als we dan zo nodig een amerikaanse sirene moeten laten we dan een Q sirene erop zetten, dat maakt pas herrie!
Spel fouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

Afbeelding

SniperEye
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:15:44
Locatie: Weert

Bericht door SniperEye » 19 aug 2008 21:26:01

Ik denk niet dat we dat hier objectief kunnen bepalen, maar hier uitvoerig wetenschappelijk onderzoek noodzakelijk voor nodig is.
Enjoy your freedom

SniperEye
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:15:44
Locatie: Weert

Bericht door SniperEye » 25 aug 2008 10:01:22

Nog steeds veel onduidelijkheid bij mij over de juridische status van de ambulance van de het UMCG. Ook ben ik erg benieuwd naar de opbouw info van deze ambu.

In tussentijd een foto van een vliegende ambulance die afgelopen vrijdag voorbij kwam gevlogen toen ik op de Euromast stond.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
Enjoy your freedom

Plaats reactie