GNK-C word GGB

Discussie en vragen over p2000 & C2000 en aanverwante zaken.
Gebruikersavatar
<< HdK >>
Berichten: 394
Lid geworden op: 3 jan 2006 11:42:29
Locatie: Middelburg (Zeeland)

GNK-C word GGB

Berichtdoor << HdK >> » 14 mei 2015 11:33:50

Per 1 januari 2016 word landelijk de GNK-c opgevolgd door de GGB. Dit staat voor Grootschalige Geneeskundige Bijstand. Een combinatie van voormalige GHOR en mensen van het Nederlandse Rode Kruis. Visser Leeuwarden heeft kort geleden het eerste voertuig geleverd aan Utrecht.

Afbeelding

Roepnummer: 09-590

Wat hierin met de capcodes gaat gebeuren is nog niet bekend.

Voortgang implementatie nieuwe noodhulpteams in plaats van Sigma.
De vervanging van het Ambuteam en de rest van de GNK-c behandelen we later deze maand.

Afgelopen november heeft het Veiligheidsberaad (een orgaan dat bestaat uit de voorzitters van de 25 veiligheidsregio’s) positief besloten over het Grootschalige Geneeskundige Bijstandsmodel (GGB). Dat betekent voor ons dat we per 2016 overgaan van SIGMA-teams naar Noodhulpteams. Het nieuwe model sluit beter aan bij de dagelijkse praktijk dan het huidige model. De Noodhulpteams gaan precies doen waar ze goed in zijn: het verlenen van hulp aan lichtgewonden (T3 gewond en T3 niet gewond). Vanuit de ambulancezorg wordt voorzien in secundaire triage op de opvangplek.

Ontwikkeling van nieuwe model
Afgelopen twee jaar is onder leiding van GGD GHOR NL hard gewerkt aan het nieuwe model, dat is ontwikkeld samen met Ambulancezorg NL, Instituut Fysieke Veiligheid, het Rode Kruis, het Ministerie van V&J en het Ministerie van VWS.

Nationale projectteam
Sinds het besluit heeft het Rode Kruis een nationaal projectteam gevormd dat wordt aangestuurd door een stuurgroep onder leiding van Suzanne Laszlo, Clustermanager Hulpverlening en Vrijwilligersmanagement, en waarin onder meer vier portefeuillehouders Noodhulp en een portefeuillehouder Vrijwilligersmanagement zitting nemen. Dit nationale projectteam houdt zich bezig met de noodhulpteams die de huidige SIGMA vervangen. Andere wijzigingen in het GGB worden vanuit AZN via de RAV gecoördineerd, daarover later meer.

Voortgang implementatie
Het Rode Kruis projectteam is inmiddels hard aan de slag met de daadwerkelijke implementatie van de Noodhulpteams. Ze stellen functieprofielen op van de nieuwe vrijwillige teamleden, werven en leiden hen op en regelen tal van logistieke zaken, zoals de aanschaf van nieuwe voertuigen en materieel. Dit alles dient binnen de financiële kaders van het project te gebeuren.

Kick offs in de Rode Kruis districten
Binnen alle Rode Kruis districten vinden binnenkort kick-offs van het project plaats, waarna ieder districtsteam, bestaande uit de Coördinator Noodhulp, Vrijwilligersmanager, de Portefeuillehouder Noodhulp en het Hoofd Geneeskundige Eenheid, aan de slag gaan met hoe het Noodhulpteam binnen het district geïmplementeerd gaat worden. In de aankomende weken vinden ook gesprekken plaats met alle huidige SIGMA-teamleden, over de nieuwe dienstverlening van de Noodhulpteams.

De vervanging van het Ambuteam en de rest van de GNK-c behandelen we later deze maand.


Deze week is door Visser Leeuwarden het eerste voertuig ten behoeve van de grootschalige geneeskundige bijstand, afgekort GGB afgeleverd.

Het voertuig op basis van een Mercedes Sprinter 316 (366), 163 PK uitgerust met een dubbele cabine. Het voertuig is voorbereid voor C 2000/AVL, waarbij de individuele RAV de eigen inbouw voor zich neemt. Zoals eerder genoemd zal de bezetting van het voertuig bestaan uit twee ambulancechauffeurs en vier ambulanceverpleegkundigen.

De 38 calamiteitenvoertuigen worden conform huidige spreiding GNK-C geplaatst en dienen voor de behandeling van T1 en T2 slachtoffers bij een grootschalig incident.

Door middel van opschalingscodes 10-50 wordt er door de centralist standaard een vast inzetvoorstel uitgevoerd. Een incident waarbij het aantal slachtoffers tussen 10 en 20 personen wordt geschat betekend al direct opschaling met onder andere het GGB.

Binnenkort komen we terug op de opschaling en de inzetcriteria van het GGB.
BRON: www.ambulanceblog.nl
Groeten,

Henk

Terug naar “P2000 & C2000”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast